#usPRAWNijswojbiznes - skutki szukania porad prawnych w internecie, audyt prawny Twojej firmy
Nowy członek, Kategorie: ArtykułDLACZEGO WOLISZ FORA INTERNETOWE, DR GOOGLE OD USŁUGI PRAWNIKA ❓
Analizuję ostatnio temat usług prawnych dla małych i średnich przedsiębiorców.
Staram się rozumieć jak myślą przedsiębiorcy, gdzie mają b l o k a d y, co nimi powoduje przy rozwiązywaniu problemów prawnych w ich firmach.
W ankiecie jaką przeprowadziłam na jednym z forów zadałam pytanie:
Dlaczego, gdy masz problem p r a w n y wolisz popytać na forum, poszukać w internecie (dr Google wszystko Ci powie) niż skorzystać z usług prawnika❓
3 najczęściej wybierane opcje:
1️⃣Bo odpowiedź mam szybko - 30%
2️⃣Bo jest dla mnie za drogo - 24%
3️⃣Nie wiem do kogo się zwrócić/Nie wiem jak szukać -20%
Podpytałam głosujących przedsiębiorców o szczegóły, co się kryje za ich wypowiedziami.
I narysowałam sobie w głowie taki scenariusz.
Posłuchaj i powiedz mi czy to jest Twoja historia.
************************
Jesteś przedsiębiorcą z sektora MŚP. N i e m a s z na stałe prawnika do współpracy.
Jakiś czas temu nawet z kimś współpracowałeś/aś ale to się rozeszło. Nawet trudno Ci powiedzieć czy byłeś/aś zadowolony/a.
Pewnego dnia przydarza Ci się taka sytuacja.
Wyprodukowałeś i dostarczyłeś maszynę do klienta. Klient zgłasza Ci usterki i jednocześnie wysyła fakturę za jakieś działania naprawcze, których nie akceptowałeś.
Do tego wcześniej Ciebie o tych u s t e r k a c h nie informował i z tego co widzisz, chodzi w części o jakieś prace, których nie wykonywała Twoja firma.
Robi się gorąco, bo klient chce pieniędzy, grozi sądem i zgłoszeniem Ciebie do rejestru d ł u ż n i k ó w.
Wkurzasz się, bo raz że wcześniej niczego nie zgłaszał do Ciebie,dwa że sam wziął się za naprawę a niczego z Tobą nie ustalał!
Nie wiesz do jakiego prawnika się udać.
Nie masz żadnego sensownego kontaktu. Wszyscy na około mówią, że drogo jest.
Nie masz też nawyku korzystania z usług prawnika.
Szukasz po znajomych, ale żaden jakoś nie poleca nikogo, nie korzystał ostatnio.
Patrzysz na fora internetowe, gdzie jesteś zapisana i zaczynasz się pytać co zrobić. Każdy ma trochę inne zdanie. Nie wiesz, które jest prawidłowe.
Ktoś poleca prawnika, jednego, drugiego. Nie możesz się dodzwonić.
Klient zaczyna do Ciebie wydzwaniać, zgłasza kolejne usterki.
Chcąc zyskać na czasie piszesz mu, żeby Ci wydłużył termin zapłaty za fakturę o 7 dni. Do tego czasu na pewno znajdziesz rozwiązanie. Tak doradził Ci ktoś na forum.
W między czasie jest jeszcze tzw. bieżączka, czyli bieżące działania firmy, w które jesteś zaangażowany/a i zaczynasz nad tą pierwszą sprawą tracić kontrolę.
Klient zaczyna wzywać Cię do naprawy maszyny, pod rygorem odstąpienia. Jak odstąpi będzie mógł od Ciebie żądać prawie 70.000 zł.
Pisze Ci też, że termin dodatkowych 7 dni już minął, i z racji tego, że uznałeś dług, wzywa Cię przedsądowo do zapłaty 6700 zł tytułem faktury za naprawy.
"Jak to uznałem dług???"-myślisz sobie -"przecież niczego nie uznawałem!! Chciałem jedynie zyskać więcej czasu!!"
********************
Co byś zyskał, gdybyś w chwili kiedy masz problem jak wyżej wiedział do kogo się zwrócić ❓
SPOKÓJ.
Idziesz do prawnika i ten prawnik Ci na spokojnie tłumaczy i mówi:
* jaka jest Twoja sytuacja od strony prawnej
* czy druga strona ma rację
* co w Twojej sytuacji należy zrobić
* jakie masz alternatywy i co Ci rekomenduje
Jak jeszcze ma dobre, ludzkie i serdeczne podejście oraz zna życie przedsiębiorców, to daje Ci poczucie kontroli nad sytuacją, co jest bardzo istotne, bo wtedy nie wykonujesz żadnych głupich ruchów.
Jak ten z uznaniem faktury, której nie chciałeś płacić.
W reagowaniu na problematyczną sytuację nie jest wskazany pośpiech i pochopne działanie.
Zastanawiasz się pewnie jakie jest rozwiązanie, aby uniknąć takich sytuacji jak powyższa.
Wiesz co bym Ci poradziła?
➡ Abyś od strony prawnej poznał swój biznes.
Czy tego chcesz, czy nie - działasz w jakimś porządku prawnym i warto znać jego zasady.
➡ Poradziłabym Ci, abyś wiedział jakie przepisy prawne i zasady Cię dotyczą i jak je stosować
➡ Warto abyś znał treść umów jakie zawierasz z klientami i wiedział jak je prawidłowo stosować.
Jak powyższe punkty wprowadzić w życie❓
Umów się na audyt prawny Twojej firmy.
Powiedz prawnikowi:
???? jakie umowy zawierasz,
????co sprzedajesz,
????jak sprzedajesz,
???? jak zawierasz umowy,
????jak je realizujesz,
Powiedz o największych swoich wpadkach, największych obawach i ryzykach i o najtrudniejszym swoim kliencie.
Po co?
Aby uczynić Twój biznes bezpieczniejszym a Twoje życie spokojniejszym.
To takie ubezpieczenie.
Możesz z tym przyjść do mnie -zapraszam Cię z otwartymi ramionami.
Jak już pewnie wiesz - uwielbiam czynić Twoje życie prostszym, więc z przyjemnością pomogę Ci zyskać spokój i pewność w prowadzeniu Twojego biznesu
Twój biznesovy prawnik - radca prawny Magdalena Bojaryn