#usPRAWNijswojbiznes - 7 kroków doskutecznej windykacji niskich wierzytelności

Nowy członek, Kategorie: Artykuł

Od jakiej kwoty opłaca Ci się windykować w Twojej firmie?

 

Czy stoisz w swojej firmie przed takim wyzwaniem, że nie wiesz czy opłaca Ci się windykować należność 500 zł? 1000 zł? 2000 zł? 5000zł?
Denerwuje Cię, że zostają Ci niezapłacone "śmieszne" kwoty, dłużnicy wiedzą, że możliwe, że nic z tym nie zrobisz.
Tylko, że Twoim budżecie firmowym kwota niezapłaconych należności urosła do kwoty pięciocyfrowej liczby i widzisz te wakacje, na które mógłbyś pojechać bądź inwestycję jaką mógłbyś/mogłabyś poczynić, mając te pieniądze.
Zastanawiasz się jak podejść więc do tego tematu rozsądnie?
Sporządziłam krótką INSTRUKCJĘ dla windykacji należności wynikających z umów B2B, czyli jak jesteś firmą i sprzedajesz usługi/towar innym firmom.
7 kroków do skutecznej windykacji niskich wierzytelności w Twojej firmie

SPRAWDŹ SPOSÓB ZAWIERANIA I WYKONYWANIA UMOWY z TWOIMI KLIENTAMI.

Zobacz czy masz dowody na zawarcie umowy: czyli dowód na to kto, za co, na kiedy, za ile od Ciebie kupił?
Zweryfikuj czy masz dowody na wykonanie umowy przez Twoją firmę potwierdzenie na wysyłkę towaru, odbiór dzieła przez klienta, potwierdzenie wykonania usługi.
Po co?
Po to abyś jak najmniej czasu spędził na tym, żeby tłumaczyć coś prawnikowi, sprawdzać, szukać, weryfikować.
Wielu przedsiębiorców odstępuje od windykacji należności, bo nie wie jak się dobrze do niej przygotować. Szkoda im czasu.
Jak ma do wyboru: spędzić 2h na ogarnianiu sprawy do prawnika żeby odzyskał 1000 zł, to woli ten czas przeznaczyć na co innego.
Warto więc ustalić procedury zawierania i wykonywania umów i się ich trzymać. Sprawdzaj pracowników. Pilnuj siebie.
To jest Ci też potrzebne, żeby potem w postępowaniu gospodarczym móc z sukcesem dochodzić należności w sądzie. W postępowaniu gospodarczym ograniczona jest możliwość korzystania ze świadków.
I może Cię to zdziwi, ale wystawienie faktury nie jest źródłem zobowiązania i nie jest dowodem na zawarcie i wykonanie umowy. Faktura jest dla Ciebie cenna jak jest podpisana przez dłużnika. Inaczej to tylko dokument księgowy.

STOSUJ TANIE METODY WINDYKACJI

 

Wysyłaj maile, smsy, pisz do klientów na MSN-automatycznie, przy małych kwotach nie stosujemy indywidualnego podejścia, bo to za dużo kosztuje.
Nie musisz wysyłać listów poleconych, żeby wezwać do zapłaty, ograniczasz w ten sposób koszty.

KORZYSTAJ Z USTAWY O ZAPOBIEGANIU NADMIERNYM OPÓŹNIENIOM W TRANSAKCJACH PŁATNICZYCH

 

Obciążaj klientów kosztami windykacji: art.10 ust.1 w/w ustawy-odzyskasz chociaż minimalne koszty obsługi windykacji.
Jak masz skrupuły sprawdź jeszcze raz jak bardzo wkurza Cię Twój dłużnik i czy ten klient który staje się Twoim dłużnikiem chcesz żeby był Twoim klientem POLICZ TO.

USTAL PROCEDURY I SIĘ ICH TRZYMAJ

Przy niskich kwotach windykacji to mega istotne-tutaj nie popisujemy się wymyślaniem strategii na dłużnika, nie robimy białego wywiadu - działamy na automacie.

SPRAWDŹ PO ROKU CZASU CZY USTALONE PROCEDURY DZIAŁAJĄ

Zobacz czy to co przyjąłeś i czego się trzymałeś działa.
Sprawdzisz w ten sposób skuteczność windykacji polubownej-dług powinien "schodzić" po 2-3 działaniach.
Z windykacją sądową jest inaczej,bo potrzebujesz większą ilość czasu aby to zweryfikować.

ZWERYFIKUJ WSPÓŁPRACĘ Z FIRMĄ WINDYKACYJNĄ czy KANCELARIĄ i SPRAWDŹ CO DZIAŁA NA TWOICH DŁUŻNIKÓW

 

Sprawdź automatyzację w windykacji np. Vindicate. Słyszałam wiele pozytywnych opinii dotyczących windykacji niskich kwot od osób fizycznych i firm (branże: szkoły językowe, firmy ochroniarskie)
Spróbuj. Zobacz czy na Twoich dłużników to działa.
Wczoraj rozmawiałam z klientem, który korzysta ze współpracy automatycznej z jedną dużych firm windykacyjnych na "K"  ma dość niskie kwoty w windykacji między 5 a 10 tys. i jest zadowolony z pieczęci prewencyjnej.
Z większymi sprawami przychodzi do naszej Kancelarii.
Dziś zawieram umowę na windykację dot. sprawy. gdzie wspomniana firma wyczerpała już możliwości (od 4 miesięcy prowadzi windykację polubowną 5 faktur i zwindykowała 1 i nadal dzwoni i smsuje, ale dłużnik od 3 miesięcy nie płaci - bardzo możliwe, że się przyzwyczaił.

Podsumowanie

Z moich obserwacji i rozmów z klientami wynika, że automatyzacja w windykacji ma sens przy mniejszych kwotach i przy osobach fizycznych, a także tam, gdzie ta relacja z klientem jest słabsza.
Przy większych należnościach jest już inaczej i trzeba być bardziej kreatywnym w windykacji.
Dłużnicy są bardziej wyedukowani i to, że windykacją zajmuje się prawnik a nie, ktoś kto dzwoni jak telemarketer do dłużników, ma znaczenie.
Dlaczego?
Bo prawnik odeprze argumenty na jakie powołuje się dłużnik, a windykatorowi telefonicznemu pozostanie powtórzyć formułkę ze skryptu.
Sprawdź więc co działa na Twoich dłużników.
Jak 15 lat temu windykowalismy w mojej firmie windykacyjnej należności dla kilku spółdzielni mieszkaniowych, to mieliśmy bardzo wysoką skuteczność w windykacji.
Dlaczego?
Po prostu ktoś się w końcu wziął systematycznie i konsekwentnie za windykację.
Jak wychodziło do dłużnika wezwanie przedsądowe - za miesiąc dłużnik dostawał nakaz i pozew z sądu.
Weryfikowaliśmy kto mieszka na danym mieszkaniu, aby pozywać wszystkich pełnoletnich i pracujących. Spółdzielnie nie zawsze to robiły.
Wcześniej u prawnika w spółdzielni sprawa czekała 6 miesięcy, aż trafiła do sądu. Dłużnik wiedział, że jak dostaje wezwanie przedsądowe i ostateczne to jeszcze ma przynajmniej pół roku.
Stosowaliśmy legalne, ale niestandarodowe metody, które podnosiły naszą skuteczność, do tego stopnia, że kończyliśmy współpracę, bo po"wychowaniu" dłużników do płacenia nie było już takiej potrzeby.
Stworzyliśmy też procedury w tych spółdzielniach, które tego chciały, aby one same mogły jak najlepiej usprawnić proces windykacji.
Na razie to tyle. Będę pogłębiać temat, aby pomóc Ci zwiększyć Twoją skuteczność w biznesie.
Twój biznesovy prawnik - radca prawny Magdalena Bojaryn

Napisz do nas!

Kancelaria Radców Prawnych
M.Kacprzyk, M.Bojaryn s.c.

Al. Kościuszki 1 lok. 0.14
90-418 Łódź
tel./fax 42 298 09 09

Magdalena Bojaryn

+48 604 255 020

Marta Kacprzyk

+48 609 184 566