usPRAWNij swój biznes - kiedy jest dobry czas na zarejestrowanie marki Twojej firmy? (5)

Nowy członek, Kategorie: Artykuł

Zdecydowałeś się na otworzenie firmy. To może być Twój kolejny biznes, albo pierwszy. Jeżeli to nie pierwsze kroki, jakie stawiasz jako przedsiębiorca, to możliwe, że masz już na tyle doświadczenia, że wiesz jak istotna jest nazwa Twojej marki i prawa do niej.

 

W tym zagadnieniu mieści się kilka istotnych tematów:

 

  1. sprawdzenie nazwy firmy: czy ktoś inny w mojej branży, nie posługuje się takim samym lub podobnym logo i nazwą, na tyle podobnym, że można się pomylić, gdy się je ze sobą zestawi,
  2. jeżeli Twój biznes ma w przyszłości pracować dla Ciebie na zasadzie franczyzy, musisz od początku być pewny, że sprawdziłeś dobrze punkt pierwszy i zarejestrowanie marki powinno nastąpić zanim stanie się ona rozpoznawalna,
  3. jeżeli markę tworzysz początku ze wspólnikiem, wspólnikami sprawdź czy macie takie samo nastawienie i podejście do tego kto jest jej właścicielem,
  4. jeżeli jesteś cichym wspólnikiem w spółce, której nie ma oficjalnie i to Ty jesteś autorem logo, marki, komunikacji, ale formalnie to Twój wspólnik z niej korzysta, wiedz, że pracujesz na kogoś innego, nie dla siebie, jak chcesz, żeby było w rzeczywistości?
  5. Ty masz cichego wspólnika, albo współpracownika, który przyszedł z pomysłem, stworzył nazwę, logotyp, komunikację na zewnątrz, ale z racji tego, że jesteście najlepszymi kumplami, nie masz oficjalnie żadnych majątkowych praw autorskich do korzystania z tego co Twój cichy partner stworzył.

 

Dziś zajmiemy się najłatwiejszym punktem, mianowicie sprawdzeniem nazwy firmy i tego jak wygląda logo innych przedsiębiorców.

Nie oznacza to, że musisz od razu korzystać z usług rzecznika patentowego, choć uważam, że to dobry kierunek. Z całego serca polecam Mikołaja Lecha, jego blog:https://znakitowarowe-blog.pl/o-mnie/ i kancelarię.

To, co możesz zrobić sam to skorzystać z internetu. Wpisz nazwę swojej firmy, którą chcesz zarejestrować w wyszukiwarkę, w media społecznościowe, w rejestr CEIDG, sprawdź tę nazwę w KRS,czy już jest taka spółka i w jakiej jest branży.

I może pojawić się problem tego typu, że znajdziesz nazwy i grafiki podobne i nie będziesz mógł ocenić, na ile ryzykowne jest to, że i tak pójdziesz w nazwę, którą sobie wymyśliłeś. 

Dlatego wcześniej wspomniałam o rzeczniku patentowym, który potrafi Ci to ryzyko oszacować.

 

Prawidłowa kolejność: najpierw sprawdzenie nazwy, potem współpraca z grafikiem i specjalistą od reklamy

 

Spotkałam się już kilkukrotnie z sytuacją, że najpierw przedsiębiorca włożył od kilku do kilkudziesięciu tysięcy we współpracę z grafikiem, agencją reklamową. Przyszedł do mnie  z gotową komunikacją, logo i nazwą firmy do rejestracji i okazał się, że wyrzucił te pieniądze.

 

Dlaczego?

 

Bo wcześniej nie sprawdził czy tom co na początku wymyślił (logo,hasło, grafika) jest już przez kogoś używane, ujrzało światło dzienne, istnieje na rynku.

Jeden z moich klientów musiał dwa razy chodzić do notariusza, żeby zmienić umowę spółki w zakresie jej nazwy, bo KRS odmówił mu rejestracji spółki pod nazwą, której używał przez 20 lat jako JDG, bo istniała już spółka o prawie tej samej nazwie w KRS i w tej samej branży.

Wiedział o ryzyku, bo rejestrowałam mu spółkę, wcześniej tworzyłam umowę spółki i sprawdziłam nazwę nad jaką chciał ją rejestrować. Zdecydował, że spróbujemy, a jak się okaże, że sąd odmówi, to będzie myślał nad inną nazwą.

Z uwagi na to, że miał stronę www o tej nazwie, której używał od 20 lat i nie mógł i nie chciał tego stracić, to uznał, że zmieniamy nazwę dodając do niej ".com". I taką nazwę sąd rejestrowy zaaprobował.

Koszt notariusza i ponownego wniosku do KRS to był koszt około 1000 zł, więc pomijalny w porównaniu z kosztem agencji reklamowej i całego wysiłku włożonego w tworzenie marki o określonej nazwie. Jednak i tak opóźnił pewne sprawy i spowodował zamieszanie, a można było tego uniknąć.

 

Twój biznesovy prawnik - radca prawny Magdalena Bojaryn

 

Napisz do nas!

Kancelaria Radców Prawnych
M.Kacprzyk, M.Bojaryn s.c.

Al. Kościuszki 1 lok. 0.14
90-418 Łódź
tel./fax 42 298 09 09

Magdalena Bojaryn

+48 604 255 020

Marta Kacprzyk

+48 609 184 566